http://faculty.sxu.edu/~rabe/bodhgaya/picasso.jpg
The photographic effect was created by opening the camera’s shutter while Picasso was in the dark, crouched over to begin his instant masterpiece – this static pose captured by a momentary flash. Again in darkness after this instantaneous flash of light, Picasso quickly draws his signature image in the air with a “light pencil.” This light drawing is an “instant Picasso” – vanishing no sooner than born, except for what the camera captures. Not unlike a doodle in appearance, this rendering is an unimpeded expression of the artist’s inner vision, and as instinctive as one’s gesticulations in trying to make a point. This “space drawing” highlights better than anything in clay, wood, metal, or paint the automatic link between hand and brain which is basic to Picasso’s creative thrust. (Text adapted from "Picasso’s Third Dimension" by Gjon Mili, published by Triton Press; 1970.) http://www.vpphotogallery.com/photog_mili_picasso.htm
Gjon Mili en 1949 tomó esta fotografía de Picasso dibujando con luz en el espacio mediante el principio básico de baja velocidad de obturación para obtener el barrido del trazo y un flash momentáneo para capturar la posición estática de su cuerpo. Lo relevante para el proyecto es cómo este resultado tan simple en la foto se aprecia hoy en día en contraste con el avance tecnológico que ha permitido materializar este efecto através de la holografía para hacerlo perdurar en el tiempo y en el espacio haciéndolo perceptible para nuestros ojos. Por otro lado es relevante también la acción compleja y la actitud del ejecutante que al dibujar en posición frontal al espectador dota de expresividad y sincronía temporal al dibujo:
No hay comentarios:
Publicar un comentario